Monday, November 5, 2007

WARM BEETROOT WITH SOUR CREAM

As far as I can remember, the use of beetroots in recipes always delighted me to the highest point. This amazing root vegetable has such a resplendent and electrifying/vibrant color as well as a delicately sweet and earthy flavor that can't leave you cold...

Commonly known as "beet" or "bettroot", the "Beta Vulgaris" is a flowering plant species of the "Chenopodiaceae" family. It has medicinal properties and is rich in dietary fibers, antioxidants, minerals and trace elements such as potassium, maganese, calcium, vitamin C, vitamin B, iron, copper, phosphorus and folate. They are an important raw material for the production of refined sugar - because of their sugar content (the highest of all vegetables) - yet they are very low in calories.

Specially for you, I have reacreated a classic home dish that I always loved to eat during the colder days! This version doesn't ta
ste very different to the one I used to devour as a child. The difference lies within the use of dill and of horseraddish cream (my personal touch)...

This "Warm Beetroot With sour Cream" dish is very appealing, comforting, extremely
fine and gorgeous looking color-wise. The natural sweetness of the beets is admirably counterbalanced by the pleasant acidity of the vinegar and of the sour cream. This vegetable's typical soily flavor goes hand in hand with the round and "masculine"/robust taste of the garlic, horseradish cream and dill. The defferent flavors are well-balanced and harmoniously associated, thus resulting in a perfect dish.

Such a succulent recipe should not deceive you if you are a fan of beetroots or a vegetable freak. It is really tasty and full of character. An original dish with a undeniable twist!

~ Warm Beetroot With Sour Cream ~
Recipe by Rosa @ Rosa's Yummy Yums

Serves 2-4 people.

Ingredients:
1 Tbs Olive oil
1 Big onion, finely chopped
2 Cloves garlic, very finely chopped
1 Tsp Dried dill
2 Cooked beetroots (beets), coarsely grated
1 Tbs Horseradish cream (tube)
1/4 Cup Apple vinegar
150g Sour cream
Salt, to taste
Pepper, to taste

Method:
1. In a pan, heat the oil.

2. Add the chopped onion and fry it over medium heat, until translucid.
3. Add the chopped garlic and the dill.

4. Fry for about 1 minute while continuously stirring.
5. Then, add the grated beetroots and the vinegar.
6. Stir well and let cook over low heat for about 10 minutes, until the vinegar has evaporated.
7. Pour the sour cream into the contents of the pan, add the horseraddish cream, season with salt and pepper to taste. Stir well.
8. Let cook, over low heat for another 8 to 10 minutes.

9. Rectify the seasoning ans serve.

Remarks:
To learn how to cook a beetroot, check here.
You can replace the sour cream by yoghurt. In that case, add the yoghurt at the very end, stir quickly, but don't let it (over)cook otherwise it will curdle.
If you find that the beetroots are not vinegary/acid enough, then add a few more drops vinegar.

Serving suggestions:
You can serve that dish as an accompaniment to sausages, smoked ham or even fish and with the feculent of your choice.

If you are a vegetarian, it is possible to eat that speciality alone with cereals (farro, rice, wheat kernels, etc...), pulses, (chickpeas, lentils, beans, etc...), pasta, fried or boiled potatoes.

***************

~ Bettrave Chaude A La Crème Aigre ~
Recete par Rosa @ Rosa's Yummy Yums

Pour 2-4 personnes.

Ingrédients:
1 CS d'Huile d'olive
1 Gros onion, haché

2 Gousses d'ail, hachées finement
1 CC d'Aneth sèche

2 Bettraves (rouges/"carottes rouges" en Suisse), cuites et rapées grossièrement
1 CS de Crème au raifort (voir infos)
1/4 de Tasse de Vinaigre de pomme
150g de Crème aigre (ou sûre)

Sel, à volonté
Poivre, à volonté

Méthode:
1. Faire chauffer l'huile dans une casserole.

2. Ajouter l'onion haché et faire revenir (tout en remuant) jusqu'à ce qu'il deviennent translucide.
3. Ajouter l'ail haché et l'aneth.
4. Faire revenir pendant environ 1 minute (tout en remuant).
5. Ajouter la bettrave rapée et l
e vinaigre.
6. Mélanger et faire cuire à feu doux pendant environ 10 minutes jusqu'à ce que le vinaigre se soit évaporé.
7. Verser la crème aigre dans la casserole, ajouter la crème au raifort, saler et poivrer à volonté. Bien mélanger.

8. Faire cuire, à feu doux pendant encore 8 à 10 minutes.
9. Rectifier l'assaisonnement et servir.

Remarques:
Pour savoir comment cuire une bettrave,
voir ici.
Vous pouvez remplacer la crème aigre par la même quantité de yoghur
t. Ajoutez-le au mélange seulement au dernier moment, puis mélangez bien et arrêtez la cuisson, autrement le yoghourt caillera.
Si vous trouvez que le mélange n'est pas assez acide, ajoutez quelques gouttes suplémentaires de vinaigre.

Idées de présentation:
Ce plat peut être servi en tant qu'accompagnement avec des saucisses, du jambon fumé ou même du poisson ainsi qu'avec le féculent de votre choix.
Si vous êtes végétariens, alors mangez cette spécialité avec des céréals (petit épautre, riz, blé, etc...), des légumineux (pois chiches, lentilles, haricots secs, etc...), des pâtes ou des pommes de terre en robe des champs ou grillées.

39 comments:

  1. hum pas mal cette version de betteraves rouges !! Je vais essayer ca !! Merci,

    ReplyDelete
  2. ça me plaît déjà, c'est sûrement un délice!

    ReplyDelete
  3. merci de traduire vos recettes , j' apprecie beaucoup

    ReplyDelete
  4. Une belle façon d'essayer de faire manger des betteraves à mes Loulous ;o)

    ReplyDelete
  5. Bonjour Rosa,
    La polonaise en moi , réclame ton plat de bettreaves lol!
    J'adore ce légume et j'apprécie fort bien ta recette qui me semble excellent.J'aime le mélange de crème sure et raifort ...
    À tester la prochaine fois que j'achète des bettrave.

    ReplyDelete
  6. mmm, belle recette, jolis couleurs!!

    ReplyDelete
  7. Oh oui ! Avec des saucisses, ce doit être excellentissime ! J'adore les betteraves, bravo et merci pour cette recette !

    ReplyDelete
  8. j'aime pas la betterave : snifffff!!!
    mais j'aime tes photos ça compense largement

    ReplyDelete
  9. I'm going to try your recette, as I happen to have most of the ingredients. Trouble is the horseradish cream. I know can get it from IKEA -albeit not in tube- but it is not worth the trip. Luckily, there are several newfangled, ultra-posh gourmet boutiques in my neighborhood; I shall explore them first thing this afternoon...

    ReplyDelete
  10. Comme d'habitude une superbe recette avec de très belles photos

    ReplyDelete
  11. Tu nous livres un peu de ta culture. Je n'ai jamais mange de betterave cuisinee ainsi. C'est une belle decouverte.

    ReplyDelete
  12. ANONYMOUS: Merci! J'adore trop ce plat, alors j'espère qu'il te plaira aussi...

    OOISHIGAL: Merci beaucoup!

    ISABELLE: De rien! Tout le plaisir est pour moi...

    SYLVIE: J'espère qu'ils trouveront ça bon ;-P...

    AWOZ: Merci, Awoz! J'adore aussi ce légume si savoureux! J'espère que ma recette plaira à la polonaise en toi... Tu m'en donneras des nouvelles!

    LORY: Merci, Lory :-D!

    ERYN: Merci beaucoup! Je confirme: c'est fameux avec des saucisses...

    MOUNET: Dommage :-(... Merci pour le compliment!

    JJOA: You can buy any horseradish cream (in tube or in pots)... I hope that you'll like my recipe! Tell me what you thought of it.

    PAPRIKAS: Merci infiniment :-D!

    CONFITUREMAISON: Merci! J'espère que tu aimeras ce légume si délicat et si savoureux...

    ReplyDelete
  13. j'adore la betterave associée à la creme !

    ReplyDelete
  14. Décidément, c'est la semaine de la betterave ! Je note, je note... et puis j'adore la couleur qu'elle donne aux plats !

    ReplyDelete
  15. I adore beetroot. I haven't had it in a while and I've only ever had it in salads, so this will be a good thing to try. Can you used canned? or would fresh be the best?

    ReplyDelete
  16. Quelle bonne idée d'accompagnement. Je bloc-note !

    ReplyDelete
  17. Je prends les yeux fermés !! J'adore la betterave, la crème aigre, le raifort... Miam !!

    ReplyDelete
  18. J'aime tout dans ta recette : les couleurs, les ingrédients et tes explications, alors y a plus qu'à.

    ReplyDelete
  19. i never really was a big of beet root but still somehow managed to get some down as dad used to tell us how healthy it is. Now that i'm older i'm willing to try it in different ways and sour cream really interests me. Thanks for sharing.

    ReplyDelete
  20. I have done it!!

    It turned up they had horseradish cream at the supermarket - the normal supermarket, not the posh gourmet boutique - only, it was not at eye level. The dish is awesome, such a complex flavor! Thanks for sharing the recipe!

    I took a picture

    ReplyDelete
  21. j'aime beaucoup !

    ReplyDelete
  22. Une bien jolie recette et très originale, bises !

    ReplyDelete
  23. Très coloré et très appétissant !!
    Biz
    anso1505.canalblog.com

    ReplyDelete
  24. Très original comme toujours! Pourquoi pas!

    ReplyDelete
  25. SALWA: Oui, c'est excellent ensemble...

    PATRICIA: La bettrave est très savoureuse et d'une si belle couleur...

    BAKE YOUR CAKE AND EAT IT TOO: Beetroot is delicious in salads, but warm it is even better! I guess that you can use canned beetroot, but I guess that when it's fresh it's tastier...

    BLOGA2: Merci!

    NATALIA: Merci :-D! Oui, c'est sûr que c'est super bon!

    MENUS PROPOS: Merci beaucoup! Bon essai, alors...

    KATE/KAJAL: Thanks for the kind comment! Yes, beetroot is very healthy, but also extremely tasty! I hope you'll like this recipe...

    SHINOBI: Merci!

    GUYLAINE: Merci beaucoup :-D! Bises...

    ANSO1505: Merci, Anso!

    EOL: Merci infiniment!

    ReplyDelete
  26. Je n'ai jamais mangé les betteraves de cette façon, mais tu peux être sure que je vais essayer!!!!
    Tes photos sont superbes!

    ReplyDelete
  27. J'adore la couleur...et l'association avec la crème...

    ReplyDelete
  28. Très sympa cette recette de bettrave. Ce n'est pas facile de la mettre en valeur. A tester de toute urgence.

    ReplyDelete
  29. JJOA: I am ever so pleased to hear that you liked it! Thanks for having tested it! It looks wonderful! I really like your cubed version...

    CLAIRECHEN: Merci! J'espère que cette recette te plaira... Ce plat va super bien avec les Bratwurst et autres spécialités allemandes ;-P!

    TIFENN: Merci beaucoup, Tifenn!

    HÉLÈNE: Merci! C'est sûr, mais de cette manière tout son potentiel peut se développer... J'espère que ce plat sera à ton goût!

    ReplyDelete
  30. C'est vraiment génial de voir enfin tes recettes traduites mais quel boulot ce doit être pour toi!
    Enfin MERCI!
    Bon la betterave c'est pas mon fort mais mon mari t'adore déjà!

    ReplyDelete
  31. Je suis contente que tu traduises tes recettes car c'était la galère avec le traducteur.Bravo et merci Rosa.
    La betterave j'aime beaucoup et je n'ai jamais essayé de la faire de cette manière. Je vais tester dans les prochains jours car cela me plait bien.
    Bises amicales de la voisine de l'autre bout du lac

    ReplyDelete
  32. LYDIAN: Merci! En effet, ça me donne un boulot monstre ;-P...

    MARIE-FLO: Merci! Je suis contente de savoir que tu apprécies mes traductions... J'espère que cette recette te plaira! Tu m'en donneras des nouvelles. Bises!

    ReplyDelete
  33. Trés appétissant!

    ReplyDelete
  34. Mmh.. c'est absolument parfait en accompagnement d'un loup grillé, et puis même tout seul finalement :)
    Merci!

    ReplyDelete
  35. I love beets so much! Will have to try...

    ReplyDelete
  36. MELANIE: Merci!

    JASMINE: Merci! Oui, les deux versions me plaisent...

    ALEJANDRA: Thanks for passing by and for the comment! I hope you'll enjoy that dish...

    ReplyDelete
  37. Sounds delicious with the horseradish and sour cream!

    ReplyDelete
  38. merci beaucoup Rosa, j'ai justement du raifort dans le potager ( et ici, dans la France de l'ouest c'est introuvable )donc toi aussi tu sert chaud!
    bon, ce sera yaourth, la crème aigre, c'est aussi introuvable!

    ReplyDelete
  39. MAMAPASTA: De rien! J'espère que tu aimeras! Ca marche très bien avec du yaourt égoutté...

    ReplyDelete