Monday, February 18, 2008

CINNAMON GRANOLA - MÜESLI US

I'm not a big breakfast person as I rarely eat in the morning (unless I really have to). I'd rather just fast till lunchtime or brunch a little later. But it doesn't mean that I don't enjoy the foods which are typically served at this early time of the day...

As a matter of fact, I've always been a big eater of cereals and more specifically of our Swiss Müesli and of it's American equivalent called "Granola". The first speciality consists of rolled oats mixed with seeds, fruits, nuts to which yoghurt, quark, milk or fruit juice is/can be added. The second one is basically made with the same ingredients, yet the difference lies within the fact that the cereals as well as the nuts are previously coated with a sweet liquid mixture and baked before the dried/fresh fruits are added or before any wet ingredient is mixed into it.

Well, today, I am not going to speak about Maximilian Bircher-Benner's creation, but about America's favorite healthy high energy and protein-rich breafast/snack/hiking/camping food. Yes, Ladies and Gentleman, I am talking about "Granola" which was invented in Dansville (NY) by Dr. James Caleb Jackson at the Jackson Sanitarium (a proeminent health spa) in 1863! In the 1960's, this kind of wholesome food got revived. Fruits and nuts were added to it to make it a popular health staple that the hippies cherished very much (therefore in slang, the term "Granola" describes a hippy-like bohemian, environmentalist and leftist person). Several people claim to have revived or re-invented granola then...

The following recipe was totally invented by yours truely. It is a basic, yet killer "Granola" which can be embellished in various ways , but which is also delicious when eaten alone with milk as it doesn't lack flavor or nor sparkle. It is scrumptiously crunchy, terribly tempting, lightely sweetened, magically spicy, wonderfully well-balanced taste- and texture-wise as well as deliciously healthy!

There is nothing like homemade "Granola" as it is a seriously addictive treat which never lasts very long! When making your own, you can choose the ingredients you want to use as well as their quality (better ingredients), so it tastes better and it is a lot less expensive than any of the store-bought ones you can find.

~ Granola ~
Recipe by Rosa @ Rosa's Yummy Yums.

Makes about 5-6 cups.

Ingredients:
5 Cups Rolled oats

2 Cups Soy flakes
1/2 Cup Sunflower seeds
1/2 Cup Grated coconut
2 1/2 Tbs Ground cinnamon
3 Tbs Runny honey
3/4-1 Cup Light brown sugar
1 Tsp Vanilla extract
50g Butter

1 Tsp Salt
1 1/2 Cups Dark raisins

Method:
1. Preheat the oven to
160° C (325° F) and place rack in the center of the oven.
2. Line a baking sheet/pan with parchment paper.
3. In a large bowl combine the rolled oats, the soy flakes, the sunflower seeds, the grated coconut and the ground cinnamon.

4. In a pan, melt the honey, sugar and butter together.
5. Stir well, add the vanilla extract and bring to the boil.
6. Remove from the heat and add salt. Stir well.
7. Pour this mixture over the dry ingredients and toss together, making sure all the dry ingredients are coated with the liquid.
8. Spread this mixture onto the prepared baking sheet and bake fo
r about 30 - 40 minutes or until golden brown, tossing and turning until it is nice and golden.
9. Remove from the oven and place the baking sheet/pan on a wire rack to c
ool.

Remarks:
I recommend you to use organic ingredients for your gr
anola. It is then more nutritious and healthy.
You can replace the runny honey by maple syrup.
While it is baking, you have to stir the granola regularly so that it browns evenly.
The browner the granola gets (without getting burnt) the crunchi
er the granola will be (once cooled).
You will notice that the granola may still be sticky when it is removed from the oven, but it will become crisp and dry as it cools. Make sure to break up any large clumps of granola while the mixture is still warm. Once the granola has cooled completely you can add a variety of dried fruits such as cherries, cranberries, light raisins, mango chunks, papaya, apricots, dates and coarsely chopped roasted nuts (can be added raw at the beginning - point 3- or roasted, at the end). Once the granola has completely cooled, store in an airtight container. It will keep for several weeks.

Serving suggestions:
Granola can be enjoyed on it's own or eaten with fresh fruits (stra
wnberries, apples, bananas, kiwis, grapefruits, etc...) and milk or used as a topping for your yoghurt, fruit salads, ice creams and desserts.
You can even make muffins or cookies and top your ca
kes as well as your crumbles with it.

***************

~ Müesli US ~
Recette par Rosa @ Rosa's Yummy Yums.


Pour environ 5-6 bols.

Ingrédients:

5 Tasses de Flocons d'avoine
2 Tasses de Flocons de soya 1/2 Tasse de Graines de tournesol 1/2 Tasse de Noix de coco rapée
2 1/2 CS de Cannelle moulue

3 CS de Miel liquide 3/4-1 Tasse de Sucre brun claire
1 CC d'Extrait de vanille
50g de Beurre
1 CC de Sel
1 1/2 Tasses de Raisins secs foncés

Méthode:
1.
Mettre votre grille au milieu du four et préchauffer à 160° C (325° F).
2. Recouvrir votre plaque de papier sulfurisé.
3. Dans un grand bol, mélanger les flocons d'avoine et de soya, les graines de tournesol, la noix de coco rapée et la cannelle moulue.
4. Dans une casserole, faire fondre le beurre avec le miel et le sucre.
5. Bien mélanger, ajouter l'extrait de vanille et port
er à ébulition.
6. Retirer de feu et ajouter le sel. Bien remuer.
7. Verser ce mélange sur les céréales sèches et bien mélanger afin que chaque grain soit recouvert de ce liquide.
8. Répartir ce mélange sur la plaque et cuire pendant 30 - 40 minutes, tout en remuant de temps en temps, jusqu'à ce qu'il soit bien doré.
9. Retirer du four et faire refroidir (dans la plaque) sur une grille.

Remarques:
Je vous recommande d'utiliser des ingrédients biologiques pour la confection de votre Müesli/Granola. Ainsi il sera plus sain et il aura une meilleure valeur nutritionnelle. Vous pouvez remplacer le miel liquide par du sirop d'érable. Pendant que votre Müesli/Granola cuit, il faut impérativement
que vous le remuiez afin qui'il soit doré de façon homogène.
Plus votre Müesli/Granola sera doré (pas brûlé), plus il sera croustillant.
Vous vous apperceverez peut-être que votre Müesli/Granola sera légèrement collant à la sortie du four. Ce n'est grave, il deviendra croustillant et sec au fur et à mesure qu'il refroidira. Faites un sorte de casser les petit amas de céréales pendant que votre Müesli/Granola est encore chaud. Une fois que votre Müesli/Granola sera froid, vous pourrez ajouter une large palette de fruits secs/sechés (cerises, cranberries, raisins clairs, mango, papaye, dattes, abricots ainsi que des noix qui auront été grossièrement hachées après avoir été torréifiées). Une fois que votre Müesli/Granola sera complètement refroidi, vous pourrez le garder dans une boite hermétique. Il se pourra être conservé ainsi plusieurs semaines.

Idées de présentation:
Ce Müesli/Granola peut être mangé seul ou avec des fruits frais (fraises, pommes, bananes, kiwis, grapefruits, etc...) et du lait. Vous pouvez aussi saupoudrer vos yoghourts, salades de fruits, glaces et desserts avec ce mélange. Il sera parfait pour vos muffins, cookies ainsi que pour vos cakes et vos crumbles.

45 comments:

  1. Je n'avais jamais pensé qu'on pouvait faire ça soi-même, je vais le faire pour mon fils jeudi !

    ReplyDelete
  2. Whaooo...trop top. Je t'en prends pour mon petit dej...de demain bien sûr. Bises et b.j.
    Leila.

    ReplyDelete
  3. Qu'est-ce que ça l'air bon!!!!!! Il faudrait que je me mette à faire mon propre granola!

    ReplyDelete
  4. ROSINE: J'espère que ce Müesli plaira à ton fils!

    GOURMANDSAVECLEILA: Tu m'en donneras des nouvelles... Bises et bon début de semaine!

    ReplyDelete
  5. BOLLI: Merci pour ton commentaire! Malheureusement, il y avait un problème, alors il n'apparaît pas...

    ReplyDelete
  6. Te voilà taguée !!!
    Je tenais a faire un clin d'oeil à ton blog qui me plait beaucoup !!!
    A toi de jouer !!!

    ReplyDelete
  7. CLAIRECHEN: Merci! C'est délicieux! Tu verras, tu ne le regretteras pas...

    ANA'S KITCHEN: Merci beaucoup :-D! Je jouerai dès que possible...

    ReplyDelete
  8. Alors là, bravo parfait pour les petits-déjeuners fortifiants.

    ReplyDelete
  9. J'adore le müesli ... mais j'en ai jamais fait
    Quand je vois le tien ça me donne envie d'essayer!
    Bises

    ReplyDelete
  10. ça plairait bien à ma princesse qui adorait déjeuner aux céréales, petite... mais j'y goûterais volontiers sans me faire prier lolll

    ReplyDelete
  11. et justement ce soir je fais une pana cotta comme dessert et prevoyait d'en mettre dessus comme deco... Merci Rosa !!!
    corinne

    ReplyDelete
  12. Je suis devenue accro au muesli maison ; y a pas à dire, les céréales du commerce ne donnent pas autant d'énergie.

    ReplyDelete
  13. j'adore le granola, je ne m'en lasse pas et contrairement à toi je mange beaucoup le matin :-) biz

    ReplyDelete
  14. miss je t tagué pour le jeu des saveurs, rdv sur mon blog :)

    ReplyDelete
  15. I'm not a breakfast person either... but I know that you wouldn't have to twist my arm for a bowl of those granolas! I did some too not long ago remember? Kept them in a Tupperware box and believe you me, they disapeared in a flash! I'm sure yours are as delicious... I'll probably try 'em eventualy. Nice week to you too, Rosa!

    ReplyDelete
  16. Bonjour Rosa, je viens te faire un petit coucou pour te dire que je t'ai tagué sur mon blog et égalemnt que je t'ai décerner un award ! je t'invite à venir lire tout ça! Bises

    ReplyDelete
  17. PAPRIKAS: Merci!!!

    BEBOP: Tu verras, c'est simple comme bonjour! Bises...

    MAMOUNETTE: Tu m'en donneras des nouvelles!

    CORINNE: De rien! Ces Panna Cotta me donnent envie...

    FROH GY: Moi de même! Faits maison, les mélanges de céréales sont bien meilleurs..

    CHRISTINE: Impossible de s'en lasser! Bises...

    MOUNI: Merci!

    VIBI: Me too!!! Yes, I remember yours... I can understand why they didn't last long ;-P! I hope you'll like my version. Thanks!

    LOUNA: Wahou, un grand merci à toi!!! Bises...

    ReplyDelete
  18. I love granola. Now you have promtedme to give it a try homemade.

    ReplyDelete
  19. petit déjeuner gourmand et sain, quand on prend le temps de petit déjeuner :)
    bisous

    ReplyDelete
  20. Dear Rosa, your ganola looks heavenly! MMMMM delicious!

    ReplyDelete
  21. Breakfast is the most important meal of the day ... pls u must try n eat it everyday !!! just a bit , a toast or a bowl of your lovely museli.... it will really charge up your day. I always tell everyone never to miss breakfast !!!
    There is nothing to beat the homemade stuff. Love your museli and would love it even more if u ate breakfast everyday.

    ReplyDelete
  22. splendide, si j'en fais, je ne pourrais pas m'empêcher de tout engloutir , le matin, je suis incapable de penser tant que ma panse n'est pas abondamment remplie...Tu as de la chance de pouvoir fonctionner à vide.

    ReplyDelete
  23. je ne suis pas très céréales au petit déj , mais ton granola maison me tente bien , je pense et même je suis sure que c'est meilleur que ceux du commerce

    ReplyDelete
  24. Et dire que je n'ai pas de céréales pour le petit déj demain matin...je vais rêver de ton granola toute la nuit :) Bravo !

    ReplyDelete
  25. I am truly amazed by you Rosa as I see the effort you creating your own recipe ;D

    ReplyDelete
  26. Jolie recette Rosa! Une specialite US que j'apprecie beaucoup.

    ReplyDelete
  27. Une très belle recette et bien appétissante, un grand merci.
    Bises.
    Dominique

    ReplyDelete
  28. Très jolie création Rosa, au beurre, au miel et aux épices qui peut y résister ? Avec du yogourt pour moi s'il-te-plait !
    :-)

    ReplyDelete
  29. GLAMAH16: Have fun, then! Please, tell me what you thought of my recipe...

    BRIGITTE: Oui :-D! Je préfère ça pour le goûter ou le brunch... Bises!

    LANNAE: Thanks ever so much :-D!

    KATE/KAJAL: Thanks! I love breakfast food, but I can't swallow anything in the morning ;-P... I feel a lot better when I skip that meal! I guess it's how my body works...

    MAMAPASTA: Merci! Oui, c'est impossible de résister à ce granola! J'ai de la chance, c'est sûr ;-P...

    MOUNET: Merci! Oui, c'est vraiment meilleur!

    CAT: Hihihi ;-P! Merci!

    SHIONGE: Thanks, Shionge :-D!

    CONFITUREMAISON: Merci! Oui, c'est une excellente spécialité...

    DOMINIQUE: Merci et bises!

    MARION: Merci! Impossible d'y résister ;-P!!! Oui, avec du yogourt c'est délicieux...

    ReplyDelete
  30. Voilà d'excellents petits déjeuners en perspective !

    ReplyDelete
  31. Delicious! Even though I rarely eat granola I'm tempted into making it.

    ReplyDelete
  32. Le rêve au petit-déj avec du bon lait frais...hummm!
    Bises

    ReplyDelete
  33. I am not a big breakfast eater either. Your granola looks delicious though, and I look forward to trying it with some yougart.

    ReplyDelete
  34. je me lêche les babines !

    ReplyDelete
  35. Comme çà doit être bon fait maison! Je n'y ai jamais pensé...Très bonne idée!

    ReplyDelete
  36. Ce parfum de cannelle, j'y penserai sûrement jusqu'à demain:)

    ReplyDelete
  37. Je sais que tu aimes les chats et le pain, mais je voudrais bien en savoir plus sur Rosa… Seulement 6 choses pour le tag du moment.

    ReplyDelete
  38. Moi c'est avec du lait de soya que je le préfère. Tu as bien raison Rosa, il n'y a rien pour remplacer le "fait maison".

    ReplyDelete
  39. Il a l'air parfait ce Muesli ! Et moi qui adore ça ! Rosa, tu m'en garde une petite part ?

    ReplyDelete
  40. J'en mange parfois le matin. Je n'avais jamais pensé à le préparer moi-même.
    Bises

    ReplyDelete
  41. I love Muesli - I will make this soon!

    ReplyDelete
  42. MICHETTE: ;-P!!!

    LINDA: Thanks! I hope you'll like my version...

    LYDIAN: Mmmmmhhhh ;-P! Bises...

    TEETH WHITENING: Thanks for your kind comment and for passing by! I hope you'll enjoy my recipe!

    MAMZELLE: :-D!!!

    CHRIS: Merci!

    MOONY: Hihihi ;-P!!!

    NATHALIE: Merci de m'avoir taguée! C'est fait!

    MISS DIANE: Sympa aussi! J'essaierais bien avec du lait de riz aux amandes...

    TITINETTE: Merci! Il en reste un peu, alors il te faut vite venir le chercher ;-P!!!

    HELENE: C'est bien meilleur ;-P! Bises...

    ZORRA: Please tell me how you found my granola!

    ReplyDelete
  43. I eat cereal most of the time, even though I occasionally have my favorite breakfast of eggs. I used to make granola every week, for us to eat. Your beautiful pictures have made me very hungry. It looks much better than the granola that's sold in the stores.

    ReplyDelete
  44. cinnamon...rien que t'entendre le chant de ce mot, je pars en voyage...ton muesli va me donner la pêche nécessaire au petit déjeuner! bises

    ReplyDelete
  45. Merci Rosa pour ce délicieux Muesli, c'est juste celui que j'aime et je ne le trouve pas forcément dans tout les commerces. En général, les céréales ne sont pas légèrement caramélisées comme ici. Maintenant, je ne serai plus obligée de courir partout pour manger un bol de céréales, je pourrai les faire moi-même. Bises et merci pour tes gentils messages sur mon blog.

    ReplyDelete