Wednesday, August 15, 2007

RICOTTA WITH ZA'ATAR

When I visited my new friend Corinne (foodblog reader and foodie), she gave me a pot that contained a quantity of fragrant "Za'atar", a speciality I love very much. I have already made my own before from recipes I found on the net, but I must say that this one is one of the best I have tasted so far as it's extremely well-balanced and delicate...

"Za'atar" is a popular spice mixture that originates from the Middle East (Lebanon, Syria, Jordan, Palestine and Israel). It can also be found in Turkey or amongst the Middle Eastern Armenians and the Bedouins of North Africa. It is composed of dried thyme, roasted sesame seeds, sumac and salt. Different versions exist and certain "Za'atar" may contain additional spices such as savory, hyssop, oregano, cumin and fennel seeds. Each country has it's own recipe. "Za'atar" is used to season meat or vegetables, it can be sprinkled on "Hummus" (see my recipe), on "Labneh" (strained yoghurt/cheese), spread on a dough base in order to make a flat bread called "Manikish Bil Za'atar" and mixed with olive oil to create a spread/dip.

A little like the Lebanese, I decided serve it in association with ricotta cheese, thus recreating a dish that is quite similar to the original
"Labneh Bil Za'atar". This way of seasoning that mild cheese is absolutely wonderful. The spice mixture goes very well with the roundness of ricotta and gives it a great uplift. A magical association that doesn't lack freshness nor originality!

~ Ricotta With Za'atar ~
Recipe by Rosa @ Rosa's Yummy Yums

Serves 2-3 people.

Ingredients:
250g Fresh ricotta cheese
2 Tsps Za'atar (see recipe)
3-4 Tbs Olive oil


Method:
1. Unmold the ricotta onto a dish.
2. Sprinkle the za'atar on top of the cheese.
3. Pour the olive oil over the cheese.
4. Serve.

Remarks:
Always use good quality olive oil.
You could replace the olive oil by pumpkin seed oil if you wish.
You may want to add a bit of salt if you find it too mild.

Serving suggestions:
Eat this cheese with bread ("Ekmek", "Bagels", "Challah", "German Partybrot", "Plain White Bread", "Baguette Parisienne" or "Tex Mex Cornbread").
You can also mix it to pastas, spread it on cucumber slices, use it as a filling for brick/phyllo rolls, etc...

Once again, Corinne, thanks ever so much for your generosity!

35 comments:

  1. Ahh, this brings back memories of Israel and Jordan...the za'atar that is, not the ricotta ;) Should be a very tasty combination!

    ReplyDelete
  2. Et bien, cela a pas l'air mal du tout cette histoire, en plus avec de la ricotta. très appétissant ! biz

    ReplyDelete
  3. Rosa, je connais pas le Zaathar mais présenté comme tu l'as fait ça l'air absoluement tentant.Je vais aller voir dans mon magSin d'épices si j'en trouve.Ça doit être également bon dans les marinades de viandes , si je ne me trompe pas?

    ReplyDelete
  4. You are so creative & adventurous Rosa :D I am not a cheese person but it sure whets me ekekke..

    ReplyDelete
  5. J'aime le mariage avec la ricotta!

    ReplyDelete
  6. Ooooh ! quelle idée géniale tu es eu là ma belle Rose :-)
    Lalie m'a promis de m'en renvoyer, c'est ma fournisseuse officielle !!
    Coca a fait le clown hier soir dans le petit cocotier, à mourir de rire

    ReplyDelete
  7. Beau mélange, le "frais" de la ricotta et le "relevé" du za'atar ... détonnant! ... et savoureux !

    ReplyDelete
  8. oh là là, ça a l'air divin !!!

    ReplyDelete
  9. C'est beau, c'est crémeux et quel jolie épices...
    Merci pour ta recette :-)
    Bisous orangés

    ReplyDelete
  10. J'ai toujours un peu de mal avec mon anglais mais cette recette est succulente !
    Bisous et bonne soirée, Doria

    ReplyDelete
  11. Rosa this is some serious temptation! :)

    ReplyDelete
  12. je ne connaissais pas mais je vais essayer d'en trouver car cela me tente

    ReplyDelete
  13. je ne connaissais pas, merci pour cette découverte

    ReplyDelete
  14. Très belle présentation, qui donne envie de goûter ces épices!
    Bonne journée!

    ReplyDelete
  15. Je ne connais pas non plus le Zaathar mais j'aime particulièrement la ricotta et cette recette me paraît bien délicieuse!!!

    ReplyDelete
  16. Je suis devenue une vrai fan de la ricotta, donc... miam !

    ReplyDelete
  17. une belle association!bravo!......
    par contre le zaatar n'est pas du tout utlise' au maghreb...
    bises

    ReplyDelete
  18. Est-ce que Corinne fait son melange elle-meme, ou l'a t'elle achete? J'ai un peu de sumac a la maison, j'adore ce gout la, et je testerais bien le melange maison.
    Bonjour a Corinne.

    ReplyDelete
  19. merci pour cette decouverte avec la ricotta...

    ReplyDelete
  20. Encore un mélange d'épices qui me plait beaucoup. Je ne pense pas pouvoir en trouver dans mon coin.Avec ce fromage ........quel délice!

    ReplyDelete
  21. ce que ça doit être booon!! biises micky

    ReplyDelete
  22. Je meurs d'envie d'essayer ce mélange d'épices, je vais rechercher une méthode sur le net. Ta présentation est magnifique, comme toujours!

    ReplyDelete
  23. Je n'aurais jamais pensé utilisé le Za'atar de cette façon. Merci pour l'idée.

    ReplyDelete
  24. Tu vas devoir venir me donner des cours !

    1/ de photo
    2/ d'inventions culinaires !

    :p

    Bises :)

    ReplyDelete
  25. Je suis fan de ricotta,il me reste à trouver ce fameux zaatar et "ya plus qu'à"!

    ReplyDelete
  26. Je me vois bien étaler cette ricotta sur du pain de campagne. !

    ReplyDelete
  27. mmmm, je n'ai l'eau à la bouche!!!

    ReplyDelete
  28. bonne idee de combinaison zaatar+ricotta, je n'y avais pas pense ! D'habitude j'en mets s/un chevre frais, coupe en deux et hop, un peu au milieu, un peu sur le dessus + un peu d'huile d'olive !
    A ++
    Corinne

    ReplyDelete
  29. I love spices. I'm going to have to give this a try. I just ordered some fresh spices for my new kitchen. I ordered a whole set of Indian spices (my favorite foods). (I had so many OLD spices, I decided to really clean house.) I can't wait!

    ReplyDelete
  30. je n'ai jamais goûté le zaatar, mais c'est qqchose que je dois faire, et avec de la ricotta, ça me tente !!

    ReplyDelete
  31. LINDA: Thanks for passing by and for the comment! Yes, that combination is very tasty!

    CLAUDE-OLIVIER: Merci! En effet, c'est vraiment pas mal du tout ;-P... Bises.

    AWOZ: Merci! J'espère que tu auras trouvé ton bonheur. Oui, le za'atar est bon dans les marinades...

    SHIONGE: THanks, Shionge ;-P!

    MAYACOOK: Merci!!!

    BRIGITTEGUYANE: Merci infiniment, Brigitte! Bien du plaisir avec ton za'atar! Coca est trop mignon... Bises.

    COCO2: Merci :-D!

    TRINIDAD: Merci! C'est divin, en effet...

    FLEUR D'ORANGER: Merci:-D! De rien... Bises.

    DORIA: Merci ;-P! Bises...

    CYNTHIA: Don't resist, then ;-P!!!

    SAB: J'espère que tu en trouveras...

    CUISINEPLURIELLE: De rien!

    CHRIS: Merci beaucoup!

    CATHERINE: Merci! Contente de t'avoir fait découvrir cette épice...

    FLO: Merci ;-P!

    KAOUTHER: Merci! En fait, en Afrique du Nord, je crois que c'est seulement utilisé par les bédouins et les juifs... Bises.

    GRACIANNE: J'ai rajouté un lien vers une recette...

    MYRTILLE: ;-P!

    MARIE FLO: Bonne recherche et merci!

    MICKYMATH: Oui, ça l'est ;-P!!! Bises...

    MISS DIANE: Merci beaucoup!!! J'ai rajouté un lien vers une recette...

    ZINE: Merci pour ton passage sur mon blog et ton commentaire!...

    ERYN: Avec plaisir ;-P. Merci pour infiniment ces gentils compliments!!! Bises...

    MOONY: Bonne recherche et bien du plaisir, alors!

    HÉLÈNE: Un bon choix!...

    LORY: Merci ;-P!

    CORINNE: Merci! Oui, avec du fromage de chèvre c'est aussi délicieux! Bises et A +...

    ROSA: Wow, that sounds interesting! With a new kitchen, you need new spices ;-P...

    VANESSA: Merci! Tu verras, c'est super bon...

    ReplyDelete
  32. les photos sont superbes et le Zaatar mérite d'etre gouté .

    ReplyDelete
  33. This looks so good!

    Love your blog.

    Hope I can find FRESH ricotta in the states.

    Thanks!!!

    ReplyDelete
  34. SHYLAH PETKUS: Thanks for passing by and fot the kind comment! You should normally find fresh ricotta in the uS. Otherwise, you could make it yourself...

    ReplyDelete
  35. I was brought up on zaatar and labneh and never thought of having it with ricotta; I find the idea splendid. Happy holidays!

    ReplyDelete