Monday, August 27, 2007

RICOTTA BRIOCHE

While surfing the net and going through foodblogs, we can make many new discoveries and find some valuable little culinary gems. As a matter of fact, the recipe that I am presenting today was found on a French blog called "Les Nectars De Maya" and met much successful...

This "Ricotta Brioche" is wonderful and ever so enjoyable. Thanks to the ricotta, it is an extremely light, fluffy and smooth
Viennoiserie that uplifts your soul and puts you in good spirits. With it's delicate taste, nobody can resist it's incredible delightfulness!

I love it and I'm sure that you'll like it too! It is so fulfilling and dreamlike...

~ Ricotta Brioche ~
Recipe by Mayacook at "Les Nectars De Maya" (France) and slightly adapted by Rosa @ Rosa's Yummy Yums

Makes 1 brioche bread.

Ingredients:
500g Plain white flour
1/2 Tsp Salt

40g Castor sugar (+ 1Tsp)
2 Eggs (~53g) and 1 egg yolk (for the glaze)
160g Ricotta cheese

2 1/2 Tsps Dried yeast
80-100ml Tepid milk (or more if needed)

Method:
1. In a big bowl, mix together the flour and salt.
2. In a small bowl, sprinkle the dehy
drated/dried yeast into the milk mixed to 1 teaspoon sugar.
3. Leave for 5 minutes and then stir to dissolve.

4. Make a well in a centre of the flour and pour in the yeasted water.
5. Use a wooden spoon to draw enough of the flour into the yeasted water to form a soft paste.

6. Cover with a tea towel and leave to "sponge" until frothy and risen, about 20 minutes.
7. Beat the eggs with the sugar.
8. Add the ricotta and beaten egg mixture to the flour well. Mix in
the flour to form a soft dough.
9. Turn the dough out onto a well-floured surface and knead until smooth, shiny and elastic for about 10 minutes.
10. Put the dough in a buttered bowl, turning to coat evenly with butter. Cover with a tea towel. Leave to rise until doubled in size, about 1 1/2 to 2 hours.
11.
Knock back the dough, then leave to rest for 10 minutes.
12. Divide the dough into five equal pieces and then roll each piece into a ball.
13.
Form a brioche (as on my pictures) with the balls.
14. Place on a baking sheet and cover with a tea towel.
15. Prove until doubled in size, about 30-45 minutes.
16. Preheat the oven to 2000° C (400° F).
16.
Brush with egg glaze (the yolk + 1tsp water) and sprinkle with poppy seeds and sunflower seeds.
15. Bake in preheated oven for 25 minutes or until richly golden and hollow-sounding when tapped underneath.
16. Cool on a wire rack

Remarks:
If the dough is too dry add some more milk or ricotta cheese, but if on the contrary it is too wet, then add more flour, one tablespoon at a time.

Don’t add too much flour though; the dough should not be too dry, but soft.
Any seed of your choice will be fine for sprinkling the rolls.$
While the bread bakes, check that the crust doesn't get too brown. If it's the case, then lower the temperature to 180° C (350° F).

Serving suggestions:
This brioche bread is delicious with almost anything (cheese, jam, pâté, etc…) and can be enjoyed at any time of the day.

46 comments:

  1. Ohhh! avec de la ricotta je ne peux qu'aimer.

    ReplyDelete
  2. Oh Rosa! You did it again! That looks so good--and I think it would be perfect for gifts to people. Well, that is, if I could part with it! Wonderful photo.

    ReplyDelete
  3. Tout simplement superbe! Il faut que j'essaye absolument!

    ReplyDelete
  4. ta brioche est superbe !!

    elle donne envie...

    ReplyDelete
  5. J'adore la viennoiserie et ta recette me tente beaucoup.

    ReplyDelete
  6. En voyant cette brioche des souvenirs du pique nique du mois de juin sont revenus dans mon esprit ... elle ressemble beaucoup à celle que tu avais amenée ce jour là :o)
    Bises!

    ReplyDelete
  7. Elle est superbe cette brioche, à la ricotta ça ne peut que me plaire!

    ReplyDelete
  8. Très belle brioche et une chouette façon d'utiliser de la ricotta!

    ReplyDelete
  9. Et meme pas de beurre. Si ca met de bonne hunmeur en plus :)

    ReplyDelete
  10. Magnifique ta brioche et j'imagine le moelleux ...avec la ricotta!

    ReplyDelete
  11. coucou ROSA me revoilà j'ai vu que tu avais encore posté de magnifiques photos : j'adore celle du ciel en feu
    une brioche a la ricotta ça ne peut qu'etre délicieux

    ReplyDelete
  12. Je n'aurai jamais pensé à mettre de la ricotta dans une brioche ! Je vais tester.

    ReplyDelete
  13. oh ce qu'elle à l'air légère cette brioche

    ReplyDelete
  14. Brilliant! I'm bookmarking this recipe!

    ReplyDelete
  15. Elle est superbe cette brioche!
    Bravo Rosa

    ReplyDelete
  16. It looks so good here!!! I love the toppings!

    ReplyDelete
  17. J'imagine le fondant de la mie de cette brioche,j'avais fait des petits pains avec de la ricotta,il reste à tester ta version brioche!

    ReplyDelete
  18. OOOHHH, je l'avais vue celle là, et tu l'as faite merveilleusement ! Tes photos ... Bon j'arrête d'en parler hein, tu sais déjà ce que j'en pense :p

    Bises et bravo, elle est sublime :)

    ReplyDelete
  19. Une brioche à la ricotta ,cela ne peut être que moelleux. J'aime beaucoup tes "toppings".

    ReplyDelete
  20. ça me fait très envie une chose pareille mais je me sens rigoureusement incapable de le faire ... pfffffff ....

    ReplyDelete
  21. Superbe cette recette à la ricotta, étonnant tout ce que cette spécialité italienne autorise en cuisine !

    ReplyDelete
  22. j'en ai fait une hier mais sans ricotta, la prochaine fois
    Fridolin, you looks so great :-)

    ReplyDelete
  23. I am totaly stunned by this... I almost never bake breads nor "viennoiseries", for I have this unrelentless fear of baking leavenings agents!
    So when I do see people succeeding at such nice bread making... I'm simply in awe. Wow! I wish I could do the same. Bravo!

    ReplyDelete
  24. Rosa, I admire your baking skills very much. The brioche looks like perfection.

    ReplyDelete
  25. Jolies brioches, j'en ai rarement vu d'aussi belles, félicitations

    ReplyDelete
  26. des brioches à la ricotta...je ne peux que dire "oh, oui!". nul doute qu'elles me donnerait bien du fil à retordre avec la gourmandises!

    ReplyDelete
  27. Une brioche bien tentante et en plus à l'heure du petit déjeuner...je ne peux dire que "oui j'en veux" !
    (il m'est possible de t'envoyer des comm. sur un autre post que le mien ???! je ne comprends toujours pas ce qui bloque sur mon ordi ?)

    ReplyDelete
  28. et bien je suis moi aussi très alléchée par ta brioche ,et la ricotta cela me tente bien ,même si je dois me faire traduire :))

    ReplyDelete
  29. MAMINA: ;-D!!!

    SHER: Thanks, Sher! Yes, it would be perfect ;-P! I guess that I'd be able to part with it since I can make many more just for myself...

    DGIDGI: Merci! Bonne idée!

    VANESSA: Merci beaucoup!

    PAPRIKAS: Merci! Je te recommande cette recette...

    BEBOP: Oui, sauf que celle-ci est encore plus moelleuse ;-P! Bises..

    AURÉ: Merci :-D!

    LAËTI: Merci :-D!

    GRACIANNE: Oui, même sans beurre elle peut se vanter d'apporter la bonne humeur ;-P!!!

    CHRIS: Merci! En effet, elle est super moelleuse!

    MOUNET: Merci pour tes gentils comentaires et bon retour!

    EDITH26: Et bien tout est faisable... Je te la recommande vivement!

    SAB: Merci! Oui, effectivement...

    ILVA: Thanks, Ilva! Have fun making it!

    MARIE FLO: Merci infiniment!

    MAYACOOK: Thanks ever so much ;-P!

    MOONY: Sa mie est fameuse! Bien du plaisir, alors!...

    ERYN: Merci pour tous tes gentils compliments ;-P! Ca me touche... Bises.

    ZINE: Merci! Avec ces "toppings", c'est encore meilleur...

    MARION: Mais non, il ne faut jamais dire jamais ;-P! Je suis sûre que tu y arriverais...

    TIUSCHA: Merci! Oui, la ricotta est vraiment utile...

    BRIGITTEGUYANE: Tu me diras ce que tu en penses, alors... Thanks :-D!

    VIBI: Thanks for your heartwarming comment! I know that fear (with other things), but I'm sure you can overcome it and see that it's not all that difficult... May you find the way to yeast paradize!!!

    CYNTHIA: Thanks ever so much, Cynthia!!!

    MARIE-THÉ: Merci pour ta visite et ton commentaire vraiment trop gentil :-D!!! Wahou...

    FABIENNE: Hehe, n'aies pas peur de dire oui ;-P!...

    PAOLA: Merci!!! As-tu Firefox? Peut-être est-ce un programme qui bloque...

    FREDERIQUE: Merci beaucoup! Si tu veux la recette en français, vas sur le blog de Mayacook (voir mon billet)...

    ReplyDelete
  30. Raaaaah les photos !!!
    C'est l'heure du thé, et je dois me contenter de regarder ...

    ReplyDelete
  31. mmm, they look so delicious, I can imagine how nice they must smell baking too...

    ReplyDelete
  32. De la ricotta dans une brioche... je ne peux que dire OUI ! (surtout depuis le fameux clafoutis ;-))

    ReplyDelete
  33. Ricotta+ brioche : trop tentant, je note !

    ReplyDelete
  34. Magnifique, vivement l'heure du thé ! :-)

    ReplyDelete
  35. La photo m'attire et j'ai justement un pot de ricotta qui s'ennuie ...

    ReplyDelete
  36. A tester avec de la ricotta, elle est bien appétissante !

    ReplyDelete
  37. Fabuleux avec toutes ces graines.

    ReplyDelete
  38. Yummm... this is a pure beauty!! Congratulations, it looks awesome! :)

    ReplyDelete
  39. Elle a l'air trop bonne cette brioche à la ricotta!
    Dommage que je sois si nulle en anglais!

    ReplyDelete
  40. Qu'est-ce qu'elle est belle ta brioche-marguerite!

    ReplyDelete
  41. wow ! i can't wait to try that one !

    ReplyDelete
  42. HÉLÈNE (cannes): Merci! Et oui, à moins que tu prennes le train ou ta voiture jusqu'ici ;-P...

    FOODHOE: Thanks! yes, they smell very nice while baking ;-P...

    MINGOUMANGO: Merci pour ces compliments :-D!!!

    FLO: J'espère qu'elle te plaira...

    LIPUTU: Merci ;-P!

    GREDINE: MErci! Est-ce qu'elle t'a plu?

    MICHETTE: OUi, merci!

    MINOUCHKA: Merci beaucoup!

    AURALYN: Thanks ever so much for your visit and kind comment!

    LYDIAN: Merci! Tu sais, j'ai un traducteur dans la marge de gauche, juste après l'horloge violette et le compteur...

    MENUS PROPOS: Merci beaucoup!

    AUDREY: I hope that you'll like it...

    ReplyDelete
  43. I love the Bread and the baking dish too.. ! thank you rosa :-)

    ReplyDelete
  44. sublime!! un grand bravo
    A bientôt

    ReplyDelete
  45. CHANIT: Thanks :-D! That cast iron dish was given to me by my neighbor (she moved away...) and I love it!

    OOISHIGAL: Merci beaucoup! A+...

    ReplyDelete
  46. Oh my! I made these and the pumpkin Challah. Thank you for amazing recipes! They both tasted so beautiful!

    ReplyDelete